Mer mat fra planteriket

fotolia_52261629_beansSiden kjøtt og annen mat som kommer fra dyr i større eller mindre grad inneholder, eller fremmer kroppens produksjon, av kolesterol, er det smart å la en større del av maten komme fra planteriket. Mer nøtter, frø, avokado og olivenolje (helst såkalt ekstra virgin) er ikke bare bra for kolesterolet, men også veldig bra for hjerne og immunforsvar. Når det gjelder oljer så er det viktig å skille mellom oljer som ekstra virgin olivenolje, kokosfett og raps-olje på den ene siden og det som kalles vegetabilske oljer som solsikke- og maisoljer på den andre. Det er de ikke-vegetabilske oljene man skal velge, men skal også huske at selv slike oljer kan bli «farlige» dersom de varmes opp kraftig. Derfor bør man for eksempel ikke steke med olivenolje, men gjør man det så bør temperaturen ikke overstige 175 grader.

Bær og grønnsaker året rundt

Videre er det slik at planter inneholder mye sterke antioksidanter hvis en av de viktigste oppgaver er å hindre oksidering (derav navnet antioksidanter) av kolesterolet. Det er oksideringen som gjør at kolesterolet lett fester seg til årenes innside som i sin tur forårsaker slag eller infarkter. Derfor er det smart å spise mer grønnsaker og bær, samt urter og krydder. Til det kan man innvende at bærsesongen jo er relativt kort. Hva gjør man resten av året? Svaret på det er ikke vanskeligere enn at man fryser bærene man plukker sommer og høst for så ta dem frem porsjonsvis gjennom vinteren og våren.

Dessuten er man jo så heldige nå for tiden at friske, fine grønnsaker er tilgjengelige i butikkene hele året. Det gir nyttig fibertilskudd, også det bra dersom man ønsker å følge en diett som holder kolesterolet nede. At det å frakte grønnsaker hit fra helt andre deler av verden, har miljømessige aspekter ved seg som ikke er så hyggelige å tenke på, er en annen sak.